Angrenaje Melcate Globoidale

Angrenajele melcate globoidale, spre deosebire de angrenajele melcate cilindrice, se caracterizeaza prin aceea ca au un grad de acoperire foarte mare, respectiv toate spirele melcului sunt active si angreneaza simultan cu dintii rotii melcate. Drept urmare, acestea sunt capabile sa preia sarcini foarte mari, fiind destinate sa echipeze reductoarele melcate greu încarcate, inclusiv sa functioneze în regimuri de lucru cu socuri.

melc globoidal Angrenaje Melcate Globoidale

Teoria acestor angrenaje este destul de putin cunoscuta, firmele care o cunosc preferând sa nu publice nimic, pentru a pastra astfel secretul de fabricatie. Spre deosebire de angrenajele obisnuite, al caror calcul  îl  reprezinta rezolvarea unor probleme de geometrie plana, angrenajele melcate globoidale se solutioneaza prin rezolvarea unor probleme de geometrie în spatiu. Fiind vorba de o angrenare spatiala, executia exacta si corecta a danturilor melcului si rotii melcate este foarte dificil de realizat.

Astfel, spirele melcului, având un diametru de înfasurare variabil, prezinta înclinari variabile, în punctele omoloage ce au aceeasi distanta minima fata de axul rotii melcate, iar piatra unei masini de rectificat ar trebui sa-si modifice permanent înclinarea, în timpul operatiei de rectificare a flancurilor spirelor melcilor globoidali. Este cât se poate de clar ca astfel de masini de rectificat, specializate, sunt foarte rare pe plan mondial, ceea ce exclude practic rectificarea spirelor din tehnologia de realizare a melcilor globoizi obisnuiti. Din aceasta cauza, melcii globoizi se fac de regula din otel îmbunatatit, flancurile spirelor fiind supuse unei operatii finale de lustruire,  cu o pânza abraziva fina, ce afecteaza numai rugozitatea acestora, iar orice tratament final de durificare a suprafetelor nu trebuie sa produca deformatii în masura sa afecteze macrogeometria profilului flancurilor.

In ceea ce priveste danturarea rotilor malcate, executia cea mai corecta se poate face cu o freza melc, similara melcului conjugat, ceea ce  s-ar justifica economic numai în cazul unor serii de fabricatie foarte mari. Acest neajuns poate fi ocolit prin utilizarea unei scule de danturat cu un numar limitat de cutite, care va genera un profil al dintilor apropiat de cel teoretic,  urmând a fi definitivat prin rodare, dupa punerea în functiune a angrenajului. Un angrenaj globoidal, corect calculat si executat, dupa o scurta perioada de rodare a rotii, atinge parametrii optimi pentru pata de contact, iar durata de viata a acestuia devine foarte mare în raport cu a unui  angernaj cilindric echivalent. Un calcul gresit al angrenajului, cauzat de o cunoastere insuficienta a teoriei si aplicarii unor metode empirice de rezolvare a angrenarii, poate conduce la situatia rodajului infinit, când nu se va ajunge niciodata la pata optima de contact, iar angrenajul se va distruge într-un timp foarte scurt.

UNIPROM a realizat numeroase angrenaje globodale pentru mai multi clienti din ROMANIA dintre care se amintesc: ArcelorMittal Galati, SILCOTUB Zalau, ROMBAT Bistrita, ROTRAS Drobeta-Tr.Severin, METROREX, etc. Dintre acestea, unele au fost la origine globoidale, iar altele au fost transformate din cilindrice în globoidale pentru a le face apte regimurilor dure de lucru la care erau solicitate.

Au fost si situatii în care, reductoare melcate globoidale, realizate de firme straine, sosite pentru reparatii la UNIPROM, au fost recalculate astfel ca, angrenajele realizate ca piese de schimb au avut un grad de acoperire mai mare decât cel initial, respectiv melcul globoid s-a facut cu un numar mai mare de spire active.

melc globoidal SUS: Melc globoidal realizat de UNIPROM ca piesa de schimb, în cadrul reparatiei, care a inclus înlocuirea completa a angrenajului (melc + roata) JOS: Melc globoidal original de la un reductor deteriorat, de constructie japoneza.
melc globoidal Angrenaj globoidal realizat pentru ArcelorMittal Galati